Ieri spre seară, am publicat un text critic pe Facebook la adresa unei acțiuni caritabile realizate de social-democrații timișoreni. Știu, pare paradoxal să critici o manifestare dedicată unei cauze nobile. Dacă aș fi putut să decupez fondul de formă, cu siguranță i-aș fi felicitat pe organizatori și participanți. Rezerva pe care o am și acum e legată de mai multe aspecte: locația ultraluxoasă, participanții din afara partidului, expunerea opulentă pe Facebook, dar mai ales fractura de logică între doctrină și acțiune. Partidele de stânga nu organizează baluri caritabile, pentru simplul motiv că partidele de stânga moderne nu consideră că persoanele nevoiașe sunt diferite de cele care au acces la resurse. Nu poți să pretinzi că ești de stânga și să cheltui pe ținută, machiaj și coafură triplul sumei pe care o donezi. Și încă ceva, partidele de stânga europene nu fac acțiuni destinate unor persoane care niciodată nu pot ajunge în locații de acest gen.

Supărarea mea (pot să îi spun și așa) rezidă și din comportamentul unor reprezentanți ai PSD Timiș, care se comportă de parcă ar fi elite. Oameni buni, stimați tovarăși, conceptul de „elită” e tot de dreapta, socialiștii adevărați se comportă la fel ca oricare cetățean responsabil și plătitor de taxe. Unii dintre cei care au polemizat pe Facebook încearcă să explice faptul că bogația nu e un lucru rău. Total de acord, numai că etalarea ei e un fapt cinic și oribil într-o țară atât de săracă cum e România.

Un alt aspect dezamăgitor e legat de corul lăudătorilor de Facebook. Probabil mulți dintre cititorii blogului meu sunt membri sau simpatizanți ai PSD. Îi rog să devină critici și în interiorul partidului, să își respecte șefii ierarhici (sper să existe și lideri printre ei), dar să îi combată cu argumente atunci când simt că ceva nu e în regulă. Zilele acestea, am urmărit cu mare interes dezbaterile din cadrul congresului anual al SPD, Partidul Social Democrat german. Acolo un tânăr i-a spus, în plen, domnului Sigmar Gabriel, actual vicecancelar al Germaniei, următorul lucru: „Gabriel, noi nu suntem aripa stângă a CDU, noi suntem SPD”. Poate că justețea afirmației m-a determinat să critic direct o acțiune care sigur că e lăudabilă pe fond. Nu însă sub forma unui bal caritabil. Lasăți balurile caritabile în seama companiilor private, a partidelor de dreapta, a structurilor de tip rotarian, etc. Stimați tovarăși, dacă al doilea om în statul german poate fi contrat la scenă deschisă de un simplu membru de partid, am rugămintea să îmi permiteți să vă critic în continuare atunci când consider că vă abateți de la valorile social-democrate. PSD e singurul partid politic din România, din punctul meu de vedere, așa că în simpla calitate de cetățean (pentru că nu sunt membru) consider că e și partidul meu!

