Românii și-au produs o breșă uriașă în zidul care ne-a ținut cumva apărați de urgiile viitoare. În urmă cu o săptămână, s-a desfășurat singurul referendum din România inițiat de cetățeni, care însă nu a întrunit condițiile de prezență impuse de legislație. Referendumul a fost o reușită, dar strict pentru românii care cred în valorile creștine. Mai jos, câteva din elementele principale care au marcat referendumul pentru definirea căsătoriei:

  • Campania pro referendum a fost plină de greșeli de marketing comunicațional. Susținătorii căsătoriei au introdus în mod total eronat termenul „tradițional”, fapt care a generat o avalanșă de confuzii, unele naturale, altele răstălmăcite de propaganda gay (căsătoria există sau nu, ea nu poate fi mai tradițională sau mai puțin tradițională)
  • Campania de imagine a fost un fiasco. Au apărut imagini idilice cu familii îmbrăcate în costume populare și s-a insistat pe „tradițional”. Dacă ar fi existat un marketing profesionist ar fi fost pline orașele de bannere și mash-uri cu familii normale, cu tineri căsătoriți care beau un pahar de vin în mall, cu bunici care își duc nepoții la școală. Nu a fost să fie. Deși era ușor de anticipat că urbanul va depăși în prezență ruralul. A fost o comunicare ușor țărănească, fără rezultat.

Ticăloșii

  • A existat o contracampanie ticăloasă împotriva referendumului. În ea s-au aruncat de-a valma vectori de imagine ai tefeliștilor, ai mișcării antistatale #rezist, dar și toată garnitura LGBTQ din țară și străinătate, plus USR.
  • Liviu Dragnea a fost folosit ca „inamic public nr. 1” fiind lansată povestea mincinoasă potrivit căreia liderul PSD fură voturile și își rezolvă problemele în justiție. Doar cetățeni total neistruiți au putut să creadă această minciună ordinară. Însă la minciună au contribuit tot soiul de personaje cu pretenții, de la politicieni, la cântăreți de la „Zocea” României.
  • Opoziția din PSD. Toți liderii antiDragnea din Partidul Social Democrat au lăsat motoarele jos de tot și nu au mobilizat structura, pentru ca nu cumva șeful partidului să-și asume succesul. Din păcate, jocul politic a fost mai presus de interesul societății românești.
  • BOR. Biserica Ortodoxă Română are o mare responsabilitate în eșecul legal al referendumului. Scandalurile de tip Pomohaci, discursurile depășite de vremuri ale unor ierarhi, îmburghezirea (fanariotizarea) unor preoți și ierarhi ai bisericii au contribuit la lehamitea generală.
Reclame