Etichete

Valeriu Gafencu: O LUMINĂ!

Esentialul gândurilor mele era ca eu să devin un om de mare valoare. Întelegeam, prin aceasta, un om care să joace un rol covârșitor în istorie, un om care să dea ceva neamului. Voiam să fac mult bine în lume.. [Valeriu Gafencu]

983752_617404738272379_1230942558_nFOTO: Lagărul de la Galda, 1946: I. Ianolide, mama lui V. Gafencu si V. Gafencu

La Aiud a fost chinuit tare mult, a fost izolat. A fost ţinut trei ani dezbrăcat, pe ciment şi bineînţeles nemâncat. Spunea la un moment dat, când a putut să scrie, că: „Aş mânca o pâine cât o vacă de mare”. Aşa de nemâncat era şi în chinurile lui striga: „Mama, mi-e foame şi mi-e frig”. Pentru a-și putea vedea fiul, mama lui Valeriu a fost supusă unui interogatoriu prelung şi apoi obligată să spele toate WC-urile şi duşumelele localului Miliţiei Aiud, o zi şi o noapte în continuu, deşi trecuse de 60 ani şi era slăbită şi bolnavă. Văzându-l pe Valeriu, n-a putut scoate un singur cuvânt, numai lacrimile îi şiroiau, îmbrăţişându-şi fiul. Valeriu o purta în braţe – era micuţă de statură, – aşa cum porţi un copil şi dânsa se lipea de pieptul lui cu aceeaşi dragoste cu care probabil Valeriu se alintase la pieptul dânsei în copilărie.
Din pachetul cu îmbrăcăminte de acasă, i-au dat două cămăşi şi încă ceva, printre care şi un prosop pe care mama lui a brodat cu aţă colorată mesajul cel mai sfânt ce-l poate trimite un părinte fiului iubit „TE PUPĂ MAMA. VALI”. Când Gafencu a dat cu ochii de mesaj, a strâns prosopul ghem, l-a sărutat îmbrăţişându-l la pieptul său uscat de suferinţe şi a izbucnit in plâns. Şi a plâns cu lacrimi fierbinţi, căci si-a adus aminte de iubirea cea dintâi a mamei sale..
__________________________________________________

Măicuță iubită,
la început a fost greu de tot.. aș vrea să știi că am suferit mult. În prima iarnă mă trezeam noaptea din somn și, în singurătatea celulei, în frig și în foame, priveam întunericul și șopteam încet, ca să aud numai eu, dar așa de tare ca să audă Dumnezeu: Mamă, mi-e frig și mi-e foame! Mi-ești dragă tare și te port permanent în inimă și în rugăciunea mea. Sunt bine și fericit acum. Dumnezeu are multă grijă de mine și mă iubește nețărmurit. Să ții credința și să te rogi mult pentru iubirea mea. Vreau să ai siguranța lăuntrică că eu sunt fericit, că Dumnezeu mă călăuzește, că voi ajunge, cu ajutorul Domnului, la limanul fericirii celei mari.

Îți sărută mâinile, toată inima mea, Valeriu

